איך ישראל הפכה לאמפריית יין

דף הבית >> איך ישראל הפכה לאמפריית יין

יין, המשקה העתיק בעולם, הפך בעידן המודרני לאחד מסימלי הסטטוס החברתיים המובלים. יין מתחבר בתודעה עם מוצרים כמו שעון יוקרה מכונית איכותית בית נאה וכל שאר האלמנטים שמעניקים לנו את הכיף לחיות

רק חול וחול

החיים בארץ ישראל בשנת 1850 היא עסק מאתגר למדי.  לא היה כאן כיף. ממש לא. היה כאן בארץ באותה שנה פחות או יותר כלום. קומץ יהודים מפוחדים ועניים. אוייבים אלימים עוני ודלות שאין כמותה. החלומות לבנות בארץ ישראל בית לעם היהודי נראו לרבים הזויים. הברון רוטשילד, יהודי ואיש עסקים כל יכול ביקר בארץ הקשה באותה שנה ובסוף הביקור קיבל החלטה שהדהימה את כל שומעיה. הוא החליט להקים בארץ ישראל תעשית יין. לנטוע גפנים לבנות יקבים להכשיר כוח אדם ולהתחיל להתסיס  יין. זו היתה החלטה מוזרה לכאורה מכיוון שהדבר האחרון לו נזקקה הקהילה היהודית הקטנה שחייה כאן היה יין. לא היה מה לאכול לא היה איך וממה להתפרנס ולא היה עם מה להילחם וכיצד להתגונן. לא היתה מערכת בריאות אבל הברון רוטשילד החליט לבנות כאן יקב ולבסס סביבו תעשית יין שלמה.

הקפריזה של הברון

אלו שניסו לשכנע אותו לתרום את מיטב כספו למטרות ראויות יותר נדחו בבוז. הברון התעקש גפנים ראשונות ננטעו במקווה ישראל ובאזורים נוספים וכמה שנים אחר כך נבנה היקב הראשון, אחד מתוך ארבעה. יקב ראשון לציון שנחשב אז לפאר היצירה בכל קנה מידה. אחריו הוקמו יקבים בזכרון יעקב בנימינה ופתח תיקווה. שליחיו של הברון הגיעו ארצה מצרפת ללמד את הישראלים כיצד להכין יין. הפועלים ראשי הישובים והמנהיגות המקומית שנאה את הרעיון ולא הבינה מדוע הברון מתעקש לבנות באמצע מדבר השממה הלבנטיני אימפריית יין עולמית.

היין מיתג את ישראל

בדיעבד כולם מבינים את הלך מחשבתו של הברון העשיר שהיה איש עסקים ממולח ומנוסה. הברון רוטשילד ידע עד כמה חוששות הקהילות היהודיות בעולם מרעיון המדינה היהודית החדשה. הוא ידע עד כמה הם חוששים מהאפשרות שבני הדור הצעיר יעזבו את ארצות הגולה ויעלו לארץ ישראל. היהודים פחדו שלא יהיה קונה ירושות לדברים שצברו.הוא ידע עד כמה זרות להם אדמות הבור עד כמה הם חוששים מהערבים שהתגוררו כאן והוא ידע דבר נוסף שבלי התגיסות כוללת של עשירי העולם היהודי של אותם שנים למען רעיון בניית ארץ ישראל המדינה לא תקום.

אז מה פתאום תעשית יין מקומית? הברון מסתבר היה מומחה גדול בתחום שמכונה כיום מיתוג. הוא ידע איזה ערך דתי רגשי יש ליין בדת היהודית. הוא ידע איזה ביקוש אדיר יהיה ליין שמיצרים היהודים בארץ ישראל בקרב עשירי יהדות הגולה והוא ידע יותר מכולם איזה ערך תדמיתי ורגשי תעניק תעשית יין מקומית לישראל.

תעשית היין משגשגת עד היום מגיעה מדי שנה לשיאים חדשים של מכירות . היין נמכר בארץ ליהודי העולם שנזקקים ליין הכשר ובשנים האחרונות גם לאוהבי היין הגדולים בתבל שקונים את ירושות אהבת היין של הישראלים הראשונים.